Plateforme NeuroTimone (PFNT)

La PFNT (Plateforme NeuroTimone) est un ensemble cohérent d'outils d'exploration en neurobiologie permettant des investigations aux échelles moléculaires, cellulaires et intégrées.

A la Une

1. Nouvelle publication de la plateforme PINT dans Cellular and Molecular Life Sciences

Géraldine Ferracci (Ingénieur d’étude sur la plateforme PINT) a participé à la publication intitulée « Molecular landscape of BoNT/B bound to a membrane‑inserted synaptotagmin/ganglioside complex » qui est parue le 25 août 2022 dans Cellular and Molecular Life Sciences.

Abstract :

2. Pôle spectrométrie de masse de la plateforme PINT

Après une période transitoire où il est resté sur le site de la faculté Nord, le spectromètre de masse de l'INP (Thermo Scientific Q-exactive) est arrivé sur le site Timone cet été. Maya Belghazi ayant quitté l'INP pour rejoindre l'IMM, Claude Villard est dorénavant votre seul interlocuteur pour les projets en lien avec cet appareil.

3. Zinc Modulation of Neuronal Calcium Sensor Proteins: Three Modes of Interaction with Different Structural Outcomes

Congratulation to Vika post doc in team 9 (Cytoskeleton and NeuroPhysiopathology) for this great piece of work on Zinc Modulation of 3 families of Neuronal Calcium Sensor Proteins recently published in Biomolecules.

4. Inauguration du Centre d'Excellence Nikon pour la Neuro-NanoImagerie à Aix-Marseille Université

Après son report en 2021, l'inauguration du Centre d'Excellence Nikon pour la Neuro-NanoImagerie à Aix-Marseille Université (voir plus de détails sur le Centre d'Excellence ci-dessous) aura lieu le 22 Septembre 2022 à partir de 9h sur le campus Timone (amphithéatre Grisoli), en présence du Président d'AMU M. Eric Berton et du Directeur de Nikon Europe M. Takaharu Sasaoka. Nous sommes heureux de vous inviter à cet événement qui combinera un symposium scientifique international, suivi d'une cérémonie d'inauguration et de la possibilité de visiter la plateforme (voir programme ci-joint).

5. Team 6 (Nivet) at NeuroMarseille's Day

Team 6 was happy to participate in NeuroMarseille's day, which took place on June 28, 2022.

Many members of the INP attended this scientific and friendly day for the neuroscience community.

Our M1 student, Marine Dos Santos, also presented her one-month work in our team, during the afternoon poster session.

We thank NeuroMarseille for this great day !

6. Canceropole Annual Seminar in St Raphaël

INP members from team 8 (GlioME: Gliomagenesis and MicroEnvironment) and team 9 (Cytoskeleton and Neurophysiopathology) attended the Canceropole PACA annual seminar which took place in Saint-Raphaël palais des congrés on July 5th and 6th 2022.

7. INP attending first MOSBRI meeting in Paris

On the 20-22 nd June, the first Molecular Scale Biophysics Research Infrastructure (MOSBRI) conference was held in Paris. Dahbia Yatoui from team 9 and Géraldine Ferracci from PINT went to this event, where Dahbia had the opportunity to present her work "Role of zinc-binding sites in Tau aggregation" on a poster.

8. Aurélie Tchoghandjian at the SunRise Congress

The GlioME team was represented on 8 and 9 June 2022 at the Sunrise (Solid tumor cancer stem cell network) meeting at the Curie Institute in Paris.

Aurélie Soubéran presented a poster on the role of the ML-IAP protein in glioblastoma growth and Aurélie Tchoghandjian presented the team's work on "Smac mimetic as pan-cellular therapy in glioblastoma".

L'INP en chiffres

• 126 membres